hoe weet je of je spiraaltje werkt?

Ik zit te denken om een spiraaltje te nemen, maar hoe weet ik of dat ie daadwerkelijk werkt? Ik hoor namelijk vaker dat mensen alsnog zwanger raken met een spiraaltje dan met de pil.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat em plaatsen, half jaar suf sexen.
Je verwijderd hem, half jaar suf sexen.
Ben je in het tweede halve jaar snel zwanger dan is de kans groot dat
Het spiraaltje heeft gewerkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je hoort, is toeval. Geen enkel voorbehoedsmiddel is helemaal 100% veilig, maar een hormoonhoudend spiraaltje is nog altijd betrouwbaarder dan de pil.

Antwoorden (4)

Er zijn natuurlijk verschillende soorten.

Een spiraaltje maakt het baarmoederslijmvlies ongeschikt voor de innesteling van een bevruchte eicel.
Een spiraaltje wordt in de baarmoeder ingebracht en bevat alleen progestageen. Dit progestageen wordt gedurende vijf jaar langzaam afgegeven. Na vijf jaar jaar moet een nieuw implantaat worden ingebracht. Voorbeeld is Mirena.

Spiraaltjes zijn zeer betrouwbare vormen van anticonceptie. Van alle vrouwen die een koperspiraaltje ingebracht krijgen zal er in het eerste gebruiksjaar hooguit één per honderd zwanger worden. Hoe langer het spiraaltje zit des te minder zwangerschappen er ontstaan.
Bij het hormoonspiraaltje is de kans om zwanger te worden kleiner dan één op de duizend. Het hormoonspiraaltje is zelfs betrouwbaarder dan sterilisatie.

Heen enkele vorm van anti-conceptie is 100% betrouwbaar.

Volgens de pearl-index is de pil nog net ietsje betrouwbaarder dan een spiraaltje.
Anticonceptiepil - 0,16 %
Spiraaltje - 0,9–3 %

Het percentage geeft het aantal vrouwen van de 100 aan die met het gebruik toch nog zwanger worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die pearl index geeft trouwens geen bronnen en bovendien kan ik niet zien hoe oud die informatie is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anticonceptie

hormoonhoudend spiraaltje(Mirena®), dit spiraaltje wordt net als een gewoon koperhoudend spiraaltje door de arts in de baarmoeder gebracht, waarna het de vrouw 5 jaar tegen zwangerschap beschermt. Verder zorgt het voor atrofie van het baarmoederslijmvlies waardoor de meerderheid van de vrouwen na ongeveer 6 maanden (nagenoeg) geen menstruatie meer heeft.

In beide gevallen, pil en hormoonhoudend spiraaltje krijg je dus hormonen binnen. Maar wat de beste methode is hangt ook van een aantal andere factoren af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je zal die ene maar zijn. Maar toch dikke + van mij voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar met de pil kan het ook. De enige gegarandeerde manier om niet zwanger te worden is geen vaginale heteroseks hebben, maar dat is wel erg radicaal.
Volgens mijn huisarts is een spiraaltje net zo betrouwbaar als een sterilisatie.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me wat erg hoog gegrepen, 100% betrouwbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee nelly, dat komt omdat sterilisatie óók niet 100% betrouwbaar is! De betrouwbaarheid van een Mirena-spiraal is inderdaad vergelijkbaar met vrouwelijke sterilisatie. En dat betekent dat bij zowel sterilisatie als spiraaltje ongeveer 1 op de 1000 vrouwen per jaar alsnog zwanger raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ongelooflijk, dacht dat je na sterilisatie echt niet zwanger meer kon raken. Dus alleen een verwijdering van baarmoeder, eierstokken is echt 100%?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep. Zolang er eitjes zijn en een plek om ze uit te broeden, bestaat er geen 100% zekerheid.
ik lees net je antwoord pas,als je het echt betrouwbaar wil doen,neem je de pil en een comdoom

Toegevoegd na 28 seconden:
sorry bedoelde: ik lees net je vraag pas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ook een Mirena spiraaltje! Mits het spiraaltje goed word geplaatst is het zeer betrouwbaar! Betrouwbaarder dan de pil! Tussen de 99 en 100% zoals hierboven ook al wordt gezegd. Nadat het spiraaltje is in gebracht moet je nog een keer terugkomen voor controle. Mocht je twijfelen vraag dan om een huisarts die al vaker een spiraaltje heeft ingebracht of doe het via een gynaecoloog.

Voor mij was het trouwens een verademing. Ten eerste zijn mijn stemmingswisselingen sterk verminderd en ik bijna niet meer ongesteld. En ja je hoeft niet elke keer meer aan de pil te denken. Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord